Yönetici Rehberi 3




Normalizasyon Karşısında Ne Yapmalıyız



Durum

Yıllık performans değerlendirme sürecini tamamladınız ve görüşmelerinizi yaparak üzerinde mutabık kaldığınız hedef gerçekleştirme puanlarını insan kaynaklarına gönderdiniz. Maaşlara müdahale edemediğinizden prim ve artışların yüksek çıkması için biraz bonkör davrandığınızın farkındasınız. Ancak size geri bildirilen onaylanmış puanların bir hayli düştüğümü gördünüz. Yaptığınız  araştırmada aşırı yüksek gelen puanlar sebebi ile bir normalizasyon yapıldığını öğrendiniz. Durumu astlarınıza nasıl açıklarsınız?

A. Benim de puanlarım düştü, yönetim böyle uygun görmüş derdim.

B. Konuyu CEO’ya kadar taşıyacağımı söyleyerek mücadeleye başlardım.

C. Şirketin hedeflerini tutturma oranlarından başlayarak, kendi bölümümün payına düşen performansı hedefleyen değerlendirmeler yapardım.


Yorum

A. seçeneği hiç bir durumda başvurulmaması gereken bir yaklaşımı tanımlıyor. Çalışanın gözünde yönetim, içinde benim de bulunduğum gruba işaret etmektedir ve bu yaklaşım kendimi vurmak ile eşdeğerdir. B. Hiç bir dayanağı olmayan bir sürtüşme başlatmaktan öteye sonuç üretmeyecektir. Zira yapılan normalizasyonun sebebi benim ve benim gibi  bol keseden puan dağıtan yöneticilerdir. Yüzleşmek istemeyen ve paradan başka motivasyon unsuru bulamayan yöneticiler sistemin çökmesine sebep olmaktadır. C. Aslında en başta yapılması gerekeni göstermektedir. CEO’nun hedef gerçekleştirme oranı astlarının sayesinde gerçekleşmiştir ve onların puanlarının ortalaması olmalıdır. Böylece her bir silo’da bulunan departmanın puanı elde edilir. Bu sayede ortalamada, bölümün toplam performansından daha başarılı çıkması mümkün olmayan puan dağılımları doğal bir çan eğrisi ouşturur ve normalizasyona gerek kalmaz. Tabii bu durumda yönetici görüşme sırasında bol puan dağıtamayıp herkesin hakettiği üzerinde mutabakat sağlamaya yönelik daha etkin bir değerlendirme süreci oluşturmak zorunda kalacaktır.
Eren İkiz - Platin Dergisi
                                                                                       

Yorum Gönder